Deze week plaatste ik een bericht op LinkedIn over hoe in de reclamewereld gebruik/misbruik wordt gemaakt van de conditioneringsprincipes. Het bericht werd (bijna) 8.000 keer geliked en bijna een miljoen keer bekeken. Het gaat om onderstaand bericht:
Het blijft me fascineren hoe we door conditioneringsprincipes een eigen werkelijkheid kunnen creëren. Zoals bij deze reclame: een “fles met veel alcohol” wordt geconditioneerd met “stoere vader”. Als we dit maar vaak genoeg zien, gaan we vanzelf geloven dat een “stoere vader” “veel alcohol” drinkt.
Terwijl er ook een andere werkelijkheid is: alcohol gaat gepaard met kanker, (huiselijk) geweld, verkeersongevallen en tal van psychische klachten. En heeft dus weinig met een stoere vader van doen…
Gall & Gall, is het een idee om volgend jaar dezelfde “Stoere vader”-campagne te houden, maar dan met een pakketje alcoholvrije bieren op de foto? Dat zou ik pas echt stoer vinden 😊.
Op naar een gezonder en gelukkiger samenleving! 😊